Τρίτη, 27 Σεπτεμβρίου 2011

Ο ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ ΣΤΟΝ ΚΡΟΥΣΤΑ ΚΡΗΤΗΣ





Απόστολος, Ευαγγελιστής, Θεολόγος, Μαθητής της αγάπης, Ήγαπημένος μαθητής, Επιστήθιος, Παρθένος είναι τίτλοι που κατέχει ένας από τους σημαντικότερους φωστήρες της Εκκλησίας του Χριστού, ο Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος και Ευαγγελιστής. Ο Ιωάννης ήταν ένα υπέροχο παλικάρι προικισμένο με πολλές αρετές. Γεννήθηκε σε ένα φτωχοχώρι της Γαλιλαίας τη Βηθσαϊδά και ήταν γιος του ψαρά Ζεβεδαίου και της Σαλώμης που ήταν συγγενής της Παναγίας Μητέρας του Χριστού. Πολύ νωρίς έγινε μαθητής του Ιωάννου του Προδρόμου, ενώ παράλληλα βοηθούσε το γέρο πατέρα του στην ψαρική μαζί με τον αδελφό του τον Ιάκωβο. Όταν ο Ιησούς συνάντησε στη λίμνη Γεννησαρέτ τον Ιωάννη και τον αδελφό του Ιάκωβο και τους κάλεσε να τον ακολουθήσουν, αυτοί το έπραξαν χωρίς δισταγμό και από ψαράδες έγιναν μαθητές του Χριστού. Ο Ιωάννης μάλιστα ήταν ο αγαπημένος του μαθητής, αυτόν διάλεξε ο Κύριος λίγο πριν παραδώσει το Πνεύμα επάνω στο Σταυρό για προστάτη της Παναγίας μητέρας του. «…ησος ον δν τν μητέρα κα τν μαθητν παρεσττα ν γάπα, λέγει τ μητρ ατο δ υοςσου. Ετα λέγει τ μαθητ δο μήτηρ σου. Κα π κείνης τς ρας λαβεν μαθητς ατν ες τ δια…» (Ιωάν. Κεφ.ιθ΄ στ. 26 - 27).

Η θάλασσα της Τιβεριάδας.
Εδώ ο Ιωάννης και ο Ιάκωβος εγκατέλειψαν τον πατέρα τους Ζεβεδαίο
και ακολούθησαν το  Χριστό

 Μαζί με τον αδελφό του Ιάκωβο και τον Πέτρο αποτελούσαν την τριάδα των μαθητών που είχε πάρει κοντά του ο Χριστός στην ανάσταση της κόρης του Ιαείρου, στο όρος Θαβώρ, όπου «μετεμορφώθη έμπροσθεν αυτών», καθώς και στον κήπο της Γεθσημανή όπου προσευχήθηκε πριν από το πάθος του. Μετά την Κοίμηση της Θεοτόκου ο Ιωάννης ταξίδεψε στην Ασία, όπου διέδωσε τη Χριστιανική Πίστη υπομένοντας διωγμούς, ξυλοδαρμούς και φυλακίσεις. Το 94 μ.Χ. εξορίστηκε από τον αυτοκράτορα Δομετιανό στο νησί της Πάτμου, που το κλίμα της δεν ήταν το καλύτερο για τη βεβαρημένη υγεία του Αγίου. Σε δύσκολες συνθήκες συνεχίζει και εδώ το Αποστολικό του έργο και βαπτίζει πολλούς χριστιανούς. Στην Πάτμο βρίσκεται το σπήλαιο, όπου ο Ιωάννης μέσω οραμάτων που έβλεπε, έγραψε την «Αποκάλυψη» και μάλιστα στην Ελληνική γραφή. Ο Ιωάννης είναι ο συγγραφέας του 4ου κατά σειρά Ευαγγελίου της Καινής Διαθήκης, το θεολογικότερο όλων και θεωρούμενο ως Ευαγγέλιο της αγάπης, καθώς επίσης τριών Καθολικών Επιστολών. Η αγαπημένη του φράση που έλεγε συνεχώς στους μαθητές του ήταν: « Τεκνία, αγαπάτε αλλήλους». Ο Ιωάννης έζησε περίπου 100 χρόνια και κοιμήθηκε ειρηνικά στην Έφεσο  γύρω στο 105 με 106 μ.Χ.

Η Ιερά Μονή Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου στην Πάτμο 



Η Εκκλησία μας τιμά δυο φορές το χρόνο τον Άγιο, στις 8 Μαΐου τη μνήμη του και στις 26 Σεπτεμβρίου τη Μετάσταση του, που με την παρουσία πλήθους κόσμου πανηγυρίζει ο ναός που είναι αφιερωμένος στον Άγιο στη θέση Λάκκοι του Δημοτικού Διαμερίσματος Κρούστα. Η διαδρομή Άγιος Νικόλαος - Κριτσά - Κρούστας - Πρίνα παρουσιάζει ιδιαίτερο φυσιολατρικό εδιαφέρον. Ανάμεσα στα χωριά Κρούστα και Πρίνα, και στο δρόμο που οδηγεί στο Καλό χωριό βρίσκεται ο μικρός ναός του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου. GPS (35.127308, 25.671970). Είναι μονόχωρος καμαροσκέπαστος και σώζει στη δίρριχτη στέγη του παλαιά κεράμωση. Γύρω από το ναό υπάρχουν ερείπια μεσαιωνικού οικισμού, πιθανότατα έχει οικοδομηθεί πάνω σε θέση παλαιότερου, και προέκυψε από την προέκταση μικρού ναού που σήμερα καταλαμβάνει τη θέση του ιερού. Ο δυτικός τοίχος του ναΐσκου αυτού παρέμεινε ως τέμπλο, άποψη που ενισχύεται από το πάχος του τοίχου και την ύπαρξη φωτιστικής θυρίδας στο πάνω μέρος του. Ο ναός είναι κατάγραφος και οι παραστάσεις σώζονται σε πολύ καλή κατάσταση και πρόκειται για τοιχογραφίες υψηλής τέχνης. Η εικονογράφηση του ναού έγινε κατά τα έτη 1347 - 48 σύμφωνα με την κτητορική επιγραφή στο δυτικό τοίχο. 




«(ΑΝΟΙΚΟΔΟΜΗΘΗ Η ΑΝΕΚΑΙΝΙΣΘΗ) ΚΑΙ ΑΝΙΣΤΟΡΙΘΗ Ο ΘΕΙΟΣ ΚΑΙ ΠΑΝΣΕΠΤΟΣ ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΚΑΙ ΠΑΝΕΥ(ΦΗΜΟΥ) ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΚΑΙ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ ΔΙ ΕΞΟΔΟΥ ΚΑΙ ΚΟΠΟΥ ΤΟΥ ΕΥΓΕΝΕΣΤΑΤΟΥ ΑΡΧΟΝΤΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΚΛΟΝΤΖΙΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΥΜΒΙΑΣ ΑΥΤΟΥ ΜΑΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΤΕΚΝΩΝ ΑΥΤΟΥ ΑΜΗΝ ΕΤΟΥΣ (7856 από κτίσεως κόσμου) =1348 μ. χ.» (Ξανδουδίδης1903, 73).







Η Γέννηση


Η Σταύρωση
Η Έγερση του Λαζάρου 


Οι κολασμένοι

Ο Άγιος Γεώργιος 




«Το εικονογραφικό πρόγραμμα ακολουθεί σε γενικές γραμμές το καθιερωμένο σύστημα. Χαρακτηριστικοί είναι οι μεγάλοι πίνακες, με  παραστάσεις εμπλουτισμένες με ρεαλιστικές σκηνές. Στο άνω μέρος του τέμπλου έχουν μεταφερθεί θέματα τα οποία συνήθως βρίσκονται σε άνω ζώνες της καμάρας, όπως η Γέννηση, όπου η Παναγία εμφανίζεται γαλακτοτροφούσα, και οι προφήτες Δαβίδ και Σολομών. Η παρουσία του «Αναπεσόντος» στο μέτωπο του τόξου είναι σπάνια στις κρητικές εκκλησίες, τόσο από πλευράς εικονογραφίας όσο και από πλευράς θέσης. Από το Χριστολογικό κύκλο επιλέγονται παραστάσεις της Ανάληψης, της Γέννησης, της Υπαπαντής,της Έγερσης του Λαζάρου, του Λίθου, της Βαϊοφόρου και της Σταύρωσης. Από τις τιμωρίες των κολασμένων αποικονίζονται η Παρακαθαρήστρα, ο Κλέπτης, ο Παραυλακιστής, η Αποστρέφουσα, τα Νήπια και ο Παρακαμπανιστής. Στην κατώτερη ζώνη του δυτικού τοίχου υπάρχει η σπάνια παράσταση του Ακοίμητου Σκώληκος. Η ζωγραφική του ναού διακρίνεται για την υψηλή καλλιτεχνική της ποιότητα και την αρτιότητα του ζωγράφου στη σύνθεση και στην απόδοση των μορφών και το χειρισμό των χρωμάτων. Τα πρόσωπα έχουν ευρύ πλάσιμο, τα σώματα ευλύγιστη πτυχολογία. Οι σκηνές εκτυλίσσονται μέσα σε πραγματικό χρόνο.» (Γεωργία ΜοσχόβηΟ ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΙ Η ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΟΥ).


Η Δέηση






Οι προφήτες Δαβίδ και Σολομών

Ο Αρχάγγελος Μιχαήλ


Ο Αναπεσών


Ο Λίθος

Οι Κρουστιανοί αγαπούν και ευλαβούνται ιδιαίτερα τον Άγιο Ιωάννη. Παλαιότερα οργάνωναν χοροεσπερίδες την παραμονή και ανήμερα της εορτής. Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος πολύς ήταν ο κόσμος που προσήλθε για να ανάψει ένα κερί στη χάρη του και δεκάδες ήταν οι αρτοκλασίες που προσφέρθηκαν. Τις Ιερές Ακολουθίες του Εσπερινού, του Όρθρου και της Θείας Λειτουργίας τέλεσε ο εφημέριος της ενορίας Κρούστα π. Γεώργιος Βάρδας. Τον Εσπερινό παρακολούθησε ο επί τιμή Διευθυντής του Υπουργείου Πολιτισμού και Άρχων της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας κ. Θεοχάρης Προβατάκης. Μετά το τέλος του Εσπερινού μέλη του Πολιτιστικού Συλλόγου Κρούστα προσέφεραν αναψυκτικά και γλυκά στους πιστούς.                                     













ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:


1) ΧΟΝΔΡΟΠΟΥΛΟΣ ΣΩΤΟΣ,  ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ, 1997


2) Ο ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΙ Η ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΟΥ, 2010

3) ΜΑΥΡΟΜΑΤΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗΣ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ, 2004

4) ΟΔΗΓΟΣ ΜΝΗΜΕΙΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ Ι.Μ. Π.& Χ., 2008


ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ:










Τρίτη, 20 Σεπτεμβρίου 2011

ΤΟ ΒΡΑΧΑΣΙΩΤΙΚΟ ΣΠΙΤΙ




Πολλές φορές ότι δεν καταφέρνει να κάνει η οργανωμένη πολιτεία το κάνουν οι πολίτες με την ευαισθησία και τη δημιουργικότητα που τους διακρίνει. Για άλλη μια φορά η ιδιωτική πρωτοβουλία έκανε το «θαύμα» της, πρόκειται για την άξια θαυμασμού μόνιμη λαογραφική έκθεση «ΤΟ ΒΡΑΧΑΣΙΩΤΙΚΟ ΣΠΙΤΙ» που στήθηκε στην ιστορική Κοινότητα Βραχασίου Κρήτης. Είναι ένας χώρος γεμάτος από λαογραφία, ιστορία  που φέρνει στο νου όμορφες μνήμες αλλοτινών εποχών. Ιδιοκτήτριες και δημιουργοί της αξιολογότατης αυτής λαογραφικής έκθεσης είναι οι κυρίες Μαρία Λεμπιδάκη - Λασιθιωτάκη και Αικατερίνη Λεμπιδάκη, οι οποίες δε φείσθηκαν χρόνου και εξόδων για τη δημιουργία της.

Ο αργαλειός

 Το σπίτι που στεγάζεται η έκθεση θεμελιώθηκε το 1880 και αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα παραδοσιακής αρχιτεκτονικής. Σκοπός της έκθεσης είναι να αναβιώσει πτυχές της ιστορίας του Βραχασίου και να συνθέσει ξεχασμένες ή και ολότελα χαμένες εικόνες του βίου των ανθρώπων της υπαίθρου. Το «Βραχασιώτικο σπίτι» αποτελείται από δύο ορόφους με έξι δωμάτια συνολικά και τους βοηθητικούς χώρους. Ο επισκέπτης στην περιήγηση του στα δωμάτια του σπιτιού μπορεί μεταξύ των άλλων να δει το γραφείο του Βραχασώτη δικηγόρου Εμμ. Λεμπιδάκη και το ιστορικό του αρχείο, το υπνοδωμάτιο και τον αργαλειό, το χώρο αποθήκευσης των τροφίμων και των κουζινικών. Επίσης συναντά τη συλλογή ιστορικών και εκπαιδευτικών βιβλίων και εγγράφων του 19ο και 20ο αι. Αποχωρώντας ο επισκέπτης παίρνει μαζί του μια ολοκληρωμένη εικόνα του τρόπου ζωής μιας Κρητικής οικογένειας των δύο προηγούμενων αιώνων.

Το υπνοδωμάτιο

 Τα εγκαίνια της πολύ σημαντικής αυτής λαογραφικής έκθεσης έγιναν πριν ένα μήνα ακριβώς και τον Αγιασμό τέλεσε ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Πέτρας και Χερρονήσου κ. Νεκτάριος. Με έκδηλη τη συγκίνηση οι «οικοδέσποινες» του Β.Σ. καλωσόρισαν τους επισκέπτες που είχαν κατακλύσει τα όμορφα καθαρά σοκάκια του χωριού. Στην ομιλία του ο Πρόεδρος της τοπικής Κοινότητας Βραχασίου κ. Μ. Πετσαλάκης ευχαρίστησε και συνεχάρη τις δύο κυρίες για την πρωτοβουλία τους αυτή. Χαιρετισμούς απηύθυναν ο Δήμαρχος Αγίου Νικολάου κ. Δημήτρης Κουνενάκης και ο Βουλευτής Λασιθίου της ΝΔ κ. Γιάννης Πλακιωτάκης. Ακολούθησε η ξενάγηση των επισήμων και του κόσμου στην έκθεση, ενώ οι κυρίες Λεμπιδάκη προσέφεραν εδέσματα με τη φροντίδα των κυριών του πολιτιστικού συλλόγου Βραχασίου. Το πρωί της επόμενης των εγκαινίων, με πρόσωπο που έλαμπε από χαρά και ικανοποίηση  με υποδέχτηκε η κ. Μαρία Λεμπιδάκη και με πολύ αγάπη και μεράκι με ξενάγησε στους χώρους του «σπιτιού». Την ευχαριστώ πολύ.

Το σαμάρι

Οι ώρες λειτουργίας του Β.Σ. είναι από τον Ιούνη έως τον Οκτώβρη καθημερινά 10:00 – 15:00 εκτός Τετάρτης και Κυριακής, από το Νοέμβρη έως το Μάη κατόπιν συνεννόησης στο τηλ. επικοινωνίας 6978693601. Η είσοδος είναι ελεύθερη.               

Τρίτη, 13 Σεπτεμβρίου 2011

Χ α ρ ο υ π ι ά και χ α ρ ο ύ π ι α





Σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχα την προηγούμενη εβδομάδα με γνωστή μου Αθηναία και στην τυπική ερώτηση της «τι κάνετε;» απαντώ χαριτολογώντας «μαζεύουμε χαρούπια», και ακολουθεί η απρόσμενη ερώτηση «τι είναι τα χαρούπια;» Αυτή η στιχομυθία ήταν πραγματική. Αλλά και τον προηγούμενο μήνα που φιλοξενήσαμε δυο γνωστές μας κυρίες, επίσης από την πρωτεύουσα, σε συζήτηση που είχαμε για τη φύση και τη χλωρίδα της Κρήτης και στην αναφορά μου στη χαρουπιά, η ίδια ερώτηση «τι είναι η χαρουπιά;» δεν το σημειώνω ως ανέκδοτο ήταν αληθινό. Αυτά τα δύο περιστατικά σε συνδυασμό με την εποχή της περισυλλογής των χαρουπιών μου έδωσαν την αφορμή για το τωρινό μου θέμα.

Η χαρουπιά είναι και καλλωπιστικό δένδρο, 
το ύψος της πλησιάζει τα 20 μέτρα
 και η ζωή της περνά τα 100 χρόνια 

 Η χαρουπιά ήταν γνωστή στους αρχαίους Έλληνες οι οποίοι την καλλιεργούσαν για τους καρπούς της, που είναι τα χαρούπια. Η επιστημονική της ονομασία είναι (Κερωνία ή έλλοβος, Ceratonia siligua) είναι δένδρο αειθαλές, μακρόβιο που φύεται κυρίως στις παράκτιες περιοχές της Μεσογείου, ανήκει στην οικογένεια των Κυαμοειδών, στην τάξη Κυαμωδών. Στην πατρίδα μας καλλιεργείται περιστασιακά και όχι σε συστηματικές φυτείες, κυρίως στην Κρήτη, όπου υπάρχει και το μεγαλύτερο φυσικό δάσος με χαρουπιές στην Ευρώπη, -το χαρουπόδασος των Τριών Εκκλησιών-, τα νησιά του Αιγαίου και την Πελοπόννησο, είναι δε γνωστή με το όνομα ξυλοκερατιά λόγω του σχήματος του καρπού της, που θυμίζει ξύλινο κέρατο. Στην Κύπρο την ακούμε ως «τσερατσιά» από την αρχαιοελληνική λέξη κεράτιον για το χαρούπι. Από τη λέξη κεράτιον προέρχεται και η λέξη καράτι, γιατί το βάρος του σπόρου των χαρουπιών ορίστηκε ως η πιο μικρή μονάδα μέτρησης για το χρυσό και τους πολύτιμους λίθους.

"Μαζώχτρα χαρουπιών" 
κάπου στο Επάνω Μεραμπέλλο
 Είναι είδος δασικό, γεωργικό , βιομηχανικό και καλλωπιστικό, αποτελεί καυσόξυλο αρίστης ποιότητας, χιλιάδες τόνοι ξύλου της, ζέσταναν τα τζάκια της περιοχής μας από τη δεκαετία του ΄70, όταν άρχισε το ξερίζωμα της και τη θέση της πήρε η ελιά. Το καρδιόξυλό της χρησιμοποιείται στην επιπλοποιία , τη ξυλογλυπτική, την τορνευτική και την βαρελοποιία, ενώ ο φλοιός και τα φύλλα της στη βυρσοδεψία και την βαφική.

Τα ώριμα χαρούπια μοιάζουν με
μεγάλα φασόλια καστανού χρώματος 
           Τα χαρούπια είναι μακριά, στριφτά και σκληρά, πράσινου χρώματος όταν είναι άγουρα και ξυλώδη εξωτερικά, καστανού χρώματος όταν είναι ώριμα. Έχουν ευχάριστη και γλυκιά γεύση και περιέχουν πολλά και σκληρά σπόρια, στα παιδικά μας χρόνια αποτελούσε τη «σοκολάτα» της εποχής. Οι πλούσιοι σε σάκχαρα καρποί της αποτελούν θρεπτική ζωοτροφή, αλλά αποβαίνουν πολύτιμοι και για τη διατροφή των ανθρώπων σε δύσκολες περιόδους όπως την Ιταλογερμανική κατοχή, επίσης έτρεφαν τον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο και Βαπτιστή στην έρημο. Αλλά και στην Παραβολή περί του ασώτου υιού αναφέρονται τα χαρούπια ως κεράτια.«…καὶ ἐπεθύμει γεμίσαι τὴν κοιλίαν αὐτοῦ ἀπὸ τῶν κερατίων ὧν ἤσθιον οἱ χοῖροι, καὶ οὐδεὶς ἐδίδου αὐτῷ…» (Λκ. Κεφ. ιε' στ. 16). Από το βιβλίο «ΚΡΗΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΚΟΥΖΙΝΑ» της Μαρίας και του Νίκου Ψιλάκη είναι η παρακάτω συνταγή για την παρασκευή ψωμιού από χαρούπι (χαρουπόψωμου). «1 κιλό χαρουπάλευρο / ½ κιλό σταρένιο αλεύρι / ½ κιλό προζύμι / μια κουταλιά αλάτι.» Ζυμώνεται όπως το απλό ψωμί, με τη διαφορά ότι ανακατεύουμε χαρουπάλευρο με άλλο αλεύρι.   


Τα χαρούπια σακιάζονται στο χωράφι,
 Ακόμη χρησιμοποιούνται για την παρασκευή ηδυπότων και φαρμάκων κατά του βήχα και της χρόνιας βρογχίτιδας. Οι σπόροι των χαρουπιών αποτελούν πολύτιμο βιομηχανικό υλικό. Από αυτούς παρασκευαζόταν κυτταρίνη που χρησιμοποιούνταν για την κατασκευή φωτογραφικών πλακών και άλλων αντικειμένων. Επίσης παρασκευάζονται βαφικές και κολλητικές ουσίες, ακόμη λαμβάνεται με έκθλιψη έλαιο που χρησιμοποιείται στη σαπωνοποιία. Στην περιοχή του Σταυρού της πόλης μας υπήρχε χαρουπόμυλος για το άλεσμα του καρπού, ο οποίος διέκοψε τη λειτουργία του καταμεσής της δεκαετίας του ΄70. Τέλος βράζοντας τα  χαρούπια παρασκευάζεται από το μέλι που υπάρχει στο εσωτερικό ένα απλό υδατώδες εκχύλισμα, το χαρουπόμελο, που αποτελούσε τη «μαρμελάδα» στα μέσα του περασμένου αιώνα.

... ενίοτε μεταφέρονται με τον παραδοσιακό τρόπο...
 Ο Σεπτέμβρης είναι ο μήνας του μαζέματος των χαρουπιών. Οι καρποί αποσπώνται μόνοι τους από το δένδρο, κυρίως όταν φυσάει άνεμος ή με ραβδισμό, μαζεύονται, σακιάζονται και μεταφέρονται στους τοπικούς εμπόρους, οι οποίοι ενημερώνοντας μας είπαν ότι για φέτος η τιμή τους κυμαίνεται από 18 – 20 λεπτά το κιλό. Στη συνέχεια φορτώνονται σε μεγάλα φορτηγά και μεταφέρονται σε χαρουπόμυλους για την παρασκευή ζωοτροφών ή στο εξωτερικό για περαιτέρω επεξεργασία.         

... στον τοπικό έμπορο. 


Σύνδεσμοι για αυτή την ανάρτηση.

http://www.cretanbeaches.com/hlorida/dentra/xaroupia-ceratonia-siliqua/

Τρίτη, 6 Σεπτεμβρίου 2011

Ο ΚΑΙΡΟΣ ΤΟΝ ΑΥΓΟΥΣΤΟ ΤΟΥ 2011





Ο Αύγουστος είναι ο όγδοος μήνας σύμφωνα με το Ιουλιανό και το Γρηγοριανό ημερολόγιο, και ο δωδέκατος του Βυζαντινού ημερολογίου, στο οποίο το έτος αρχίζει την 1η Σεπτέμβρη. Έχει 31 ημέρες, η ημέρα διαρκεί 13 ώρες και η νύχτα 11. Το όνομα του οφείλεται στο Ρωμαίο αυτοκράτορα Οκταβιανό Αύγουστο. Μέχρι τις 23 του μήνα ο ήλιος βρίσκεται στον αστερισμό του Λέοντα, και κατόπιν εισέρχεται στον αστερισμό της Παρθένου όπου παραμένει για το υπόλοιπο του μήνα.
Κατά τη διάρκεια του Αυγούστου ανατέλλει ο Σείριος. Ο Σείριος είναι το κύριο άστρο του αστερισμού του Μεγάλου Κυνός (Canis Major). Είναι ο λαμπρότερος απλανής αστέρας στο βόρειο ημισφαίριο του ουρανού. Για το λαό μας ο Αύγουστος είναι ο καλύτερος μήνας το χρόνου, «τρέφει τους άλλους έντεκα». Ονομασίες όπως Συκολόγος, Τραπεζοφόρος έχουν να κάνουν με την αφθονία των καρπών (σύκα, σταφύλια κ.λ.π.): «Αύγουστε καλέ μου μήνα να ΄σουν δυο φορές το χρόνο».
Οι δώδεκα πρώτες ημέρες του μήνα γίνονται αντικείμενο παρατήρησης από τους πρακτικούς μετεωρολόγους για την πρόγνωση του καιρού, είναι οι γνωστές «δρίμες ή «μερομήνια». Η κάθε ημέρα αντιστοιχεί σε ένα μήνα ξεκινώντας από το Σεπτέμβρη. Πλούσιο το χριστιανικό εορτολόγιο το μήνα Αύγουστο, με ξεχωριστή εορτή τη Κοίμηση της Θεοτόκου στις 15, «το Πάσχα του καλοκαιριού», όπως λέγεται.


Νεάπολη: Δεκαπενταύγουστος 2011


 Στις 6 Αυγούστου η εκκλησία μας εορτάζει τη Μεταμόρφωση του Σωτήρος Χριστού στο όρος Θαβώρ, μια από τις δώδεκα Δεσποτικές εορτές της Ορθοδοξίας. Όμως η Παναγία είναι το Ιερό εκείνο πρόσωπο που ο λαός μας τιμά και σέβεται περισσότερο από κάθε άλλο. Χιλιάδες μικρές και μεγάλες εκκλησίες ανά την Ελλάδα είναι αφιερωμένες στη χάρη της. Πολλά τα τραγούδια που αναφέρονται στη Θεομήτορα. Αμέτρητα τα προσωνύμια που έχει προσδώσει ο λαός μας στη «μητέρα των μητέρων»: «Μεγαλόχαρη», «Φανερωμένη», «Θαλασσινή», «Σπηλιανή» κ.α. Ξεχωριστές ήταν φέτος οι εκδηλώσεις προς τιμή της Παναγίας στη γειτονική Νεάπολη, αφού τις λάμπρυνε με την παρουσία του ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας κα πάσης Αφρικής κ.κ. Θεόδωρος, ο οποίος προεξήρχε  της Πανηγυρικής Θείας  λειτουργίας που τελέστηκε στον Πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό της Μεγάλης Παναγίας.
 Στις 27 του μήνα εορτάζεται ο θαυματουργός Άγιος Φανούριος με τις Φανουρόπιτές του, τάμα στον Άγιο για την εύρεση χαμένων αντικειμένων. Τέλος στις 29 τιμάται ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος και Βαπτιστής. «Θερμολόγος», «Ριγολόγος». «Νιστευτής» είναι τα επίθετα που του έχει προσδώσει ο λαός. Την ημέρα αυτή τηρείται απόλυτη νηστεία για να τιμηθεί ο Άγιος.
Τυπικός και ο φετινός Αύγουστος χωρίς ιδιαίτερα φαινόμενα, πέρα από τα δροσερά του μελτέμια.


ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΙΚΑ ΜΕΓΕΘΗ


ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ:          Μέση  27 βαθμοί Κελσίου, μεγ.33,2  ελάχ. 21.7
                 
ΣΧ. ΥΓΡΑΣΙΑ    :          Μέση  45%,  μέγ.  74%  ελάχ.  19%


ΒΡΟΧΟΠΤΩΣΗ :          _____________


ΑΝΕΜΟΙ:                       Επικρατέστεροι,  οι βόρειοι μέγ. ταχ.  57 Km/h


ΗΛΙΟΦΑΝΕΙΑ  :            390  ώρες


ΒΑΡ.  ΠΙΕΣΗ    :             Μέση, επίπεδο θάλασσας 1009 mb


Τα στοιχεία αφορούν την περιοχή του Αγίου Νικολάου και έχουν ληφθεί από το Meteoart.